Wydanie nr 89/2024, Piątek 29.03.2024
imieniny: pokaż (5 imion)Wiktoryn, Marek, Eustazy, Czcirad, Cyryl
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

NOWA BRAMA DO ZAMKU MALBORK OFICJALNIE OTWARTA - 28.04.2014

NOWA BRAMA DO ZAMKU MALBORK OFICJALNIE OTWARTA - 28.04.2014 fot. Piotr Wąsowicz [Piotr Wąsowicz TvMalbork]

W sezonie turystycznym 2014 zamek w Malborku przygotował kolejne ułatwienia dla turystów i oddaje do użytku odbudowaną wschodnią część zamku. Już od wtorku 29 kwietnia 2014 roku wejście do Muzeum Zamkowego będzie wiodło przez odrestaurowany po zniszczeniach wojennych zespół Bramy Nowej. Otwarta zostanie także recepcja muzeum o powierzchni niemal 600 m2. Na dwóch piętrach zlokalizowano informację turystyczną, sklep muzealny oraz poczekalnię dla turystów, przechowalnię bagażu, toalety, a także kasę biletową.

Nowa trasa turystyczna prowadzi przez odtworzony zespół Bramy Nowej z wewnętrznymi odcinkami murów obronnych i odbudowanymi bastejami, po Wałach von Plauena i poprzez dwa drewniane mosty.

– Dzięki temu projektowi została odbudowana wschodnia pierzeja zamku, która daje turystom nową perspektywę – cieszy się Mariusz Mierzwiński, dyrektor Muzeum Zamkowego w Malborku. – Z kolei, utworzenie nowej recepcji poprawi znacznie jakość obsługi turystów – dodaje dyrektor Mierzwiński.

Brama Nowa stanowiła historyczne wejście do zamku, które było wykorzystywane już za czasów krzyżackich. Cała fortyfikacja obronna została stworzona przez Wielkiego Mistrza Zakonu Krzyżackiego Henryka von Plauena w latach 1411-1414 i później modernizowana. W latach 1905-1930, w obrębie wschodniej ściany zamku, prowadzone były prace budowlane przez konserwatorów malborskich Conrada Steinbrechta i Bernarda Schmida. Kształt, jaki wówczas przybrały Wały von Plauena tj.: dwa mosty, zrekonstruowana tzw. „basteja Rycerska” oraz brukowana droga, przetrwał do roku 1945. W 1945 roku w wyniku ostrzału artyleryjskiego Armii Czerwonej wschodnia część zamku została poważnie zniszczona

- Wszystkie prace prowadzone na malborskim zamku, wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO, wymagają szczególnego nadzoru i uwagi – zaznacza Mirosław Jonakowski, kurator ds. konserwacji architektury w Muzeum Zamkowym w Malborku. - Założenia konserwatorskie projektu zostały zrealizowane w pełni, mamy więc nadzieję, że ich efekt zostanie pozytywnie przyjęty zarówno przez turystów, jak i środowisko muzealne.

Liderem zakończonego właśnie projektu jest Muzeum Zamkowe w Malborku, a partnerem w inwestycji jest Miasto Malbork. W ramach projektu miasto Malbork wybudowało widownię wraz z niezbędną infrastrukturą na wschodnim brzegu kanału Juranda, co umożliwia dla organizację dużych widowisk.

– Cieszę się, że turyści odwiedzający nasze miasto będą mogli skorzystać z nowej infrastruktury w sąsiedztwie zamku – mówi Andrzej Rychłowski, burmistrz Malborka. – Zmiany z pewnością ucieszą również mieszkańców, ponieważ dzięki inwestycji została uporządkowana przestrzeń publiczna w pobliżu warowni – dodaje burmistrz Rychłowski

Muzeum Zamkowe w Malborku w 2006 roku opracowało koncepcję odbudowy terenów wschodniego przedmurza zamku, a w latach 2007-2013 została ona zrealizowania. Całkowity koszt projektu wyniósł 22 035 597 PLN. Środki zostały pozyskane przez Muzeum Zamkowe w Malborku z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, w ramach osi priorytetowej 6 Turystyka i Dziedzictwo Kulturowe, działanie 6.3 Regionalne dziedzictwo kulturowe.

Zrealizowane prace:

  • wytyczenie nowych tras pieszych wraz z uporządkowaniem istniejącej brukowanej drogi na Wale von Plauena

  • odbudowa zespołu Bramy Nowej – konserwacja 4 odcinków murów o łącznej powierzchni 1495 m2, odbudowa barbakanu i baszty okrągłej z adaptacją pomieszczeń na cele muzealne

  • powstanie nowego budynku recepcji muzeum, w skład którego wchodzą: informacja turystyczna, sklep muzealny oraz poczekalnia dla turystów, przechowalnia bagażu, toalety, kasa biletowa

  • mur z bastejami – konserwacja murów o łącznej powierzchni 1067 m2, rekonstrukcja bastei, odbudowa Bastei Rycerskiej wraz z adaptacją wnętrza

  • Brama Snycerska – konserwacja wnętrza przejazdu bramnego wraz z odbudową zwodzonego mostu

  • wewnętrzny odcinek murów – prace konserwatorskie ceglanego lica o powierzchni 1335m2

  • rozebranie betonowych filarów kolejki wąskotorowej na Wale Plauena

 

Inwestycja w liczbach:

  • 32 400 cegieł gotyckich

  • 10 tirów cegły gotyckiej

  • 20 metrów sześciennych drewna konstrukcyjnego

  • 1300 ton piasku

  • 175 ton kamienia polnego

  • 300 metrów sześciennych beton

  • 5000 metrów kwadratowych murów poddano rekonstrukcji

Przejdź do komentarzy

 

Podziel się:
Oceń:

Zobacz więcej z kategorii Historyczne


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.