Wydanie nr 111/2024, Sobota 20.04.2024
imieniny: pokaż (11 imion)Amalia, Sekundyn, Teodor, Marcelin, Berenika, Agnieszka, Nawoj, Szymon, Sulpicjusz, Czesław, Ursycyn
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Linia nr 8 - subiektywnym okiem radnego Adama Ilarza

„Informacja dotycząca funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego realizowanego przez MZK w Malborku sp. Z o.o. za rok 2018 i I półrocze 2019 r.” była moim zdaniem dobrym przyczynkiem do poważnej rozmowy na powyższy temat na sesji RMM. Informacja została przyjęta do wiadomości przez Radę bez większej dyskusji. I tyle…
„I tyle” znaczy, że w najbliższej przyszłości nie ma co liczyć na jakieś poważniejsze zmiany w funkcjonowaniu tej firmy. A szkoda. Bo nawet taki zwykły radny jak ja wskazuje konkretne uchybienia. I tyle…

Nieustannie dręczy mnie zasadność funkcjonowania sezonowej linii autobusowej nr 8 (czyli linii działającej w okresie czerwiec – sierpień dowożącej „w założeniu” turystów do Muzeum Zamkowego i mieszkańców do Parku Miejskiego, mającej najdłuższy przebieg bo 11,2 km i zajmującej 2 miejsce pod względem ilości przystanków na trasie – 19). Już po miesiącu od jej wprowadzenia w tym roku złożyłem interpelację w jej sprawie. Dowiedziałem się, że linia ta jest „uzasadniona społecznie”. Społecznie uzasadnić można prawie wszystko. Problem w tym, że ekonomicznie już nie.

Przejdźmy do ekonomicznych konkretów. Linia nr 8 nie jest linią rentowną. Można nawet powiedzieć, że jest to linia bardzo nierentowna. Najlepiej to widać w porównaniu z innymi liniami miejskiego przewoźnika. Tabela kształtuje się następująco:

Linia nr    Rentowność na 1 km/rok 2018    Rentowność na 1 km/I półrocze 2019
1                            -1,12                                              -0,22
2                            -3,31                                              -3,65
3                            -2,32                                              -1,44
4                            -3,36                                              -3,41
5                            -2,57                                              -1,19
6                            -0,88                                               0,24
7                            -1,79                                              -1,84
8                            -6,65                                              -8,01

 

Tabela potwierdza, iż nierentowność linii nr 8 znacząco odbiega od pozostałych. Jest to nierentowność ponad dwukrotnie większa od największej z pozostałych.  Z kolei możemy sprawdzić jak kształtuje się poziom nierentowności tej linii na przestrzeni lat w których funkcjonuje. Oto tabela:

Rok

Rentowność na 1km

2016

-4,85

2017

-6,32

2018

-6,65

I półrocze 2019

-8,01

 

 

Jak widać z powyższych danych poziom rentowności spada (nierentowność zwiększa się), czyli firma dopłaca coraz więcej do tej linii. A to znaczy, że płacimy MY wszyscy. I teraz się zastanawiam nad pewnymi zagadnieniami:

  1. Zakończenie działalności w/w linii autobusowej.

Czy potrzeba było 4 sezonów funkcjonowania linii nr 8 aby podjąć decyzję o jej likwidacji bądź przekształceniu? W moim mniemaniu nie. Już po jednym miesiącu tego sezonu (jak wyżej wspomniałem) byłem przekonany o niezasadności jej kursowania. Linia funkcjonuje już 4 lata…

  1. Przesłanki jakimi kieruje się zarząd MZK.

Oczywistym dla mnie wydaje się że kierownictwo firmy kieruje się jakością usług dla klientów, warunkami pracy dla zatrudnionych i wynikiem finansowym. Tłumaczenie, iż linia jest „uzasadniona społecznie” mnie nie przekonuje. Z twardych danych ekonomicznych to nie wynika.

  1. Odpowiedzialność (nie tylko finansowa) za funkcjonowanie linii nr 8

Wydaje mi się, ze odpowiedzialnych za funkcjonowanie w/w linii autobusowej nie ma. Zarząd MZK utrzymując już 4 sezon „uzasadnioną społecznie” linię nr 8 chyba nie widzi problemu. Zgromadzenie Wspólników czyli Burmistrz Miasta Malborka jednoosobowo także. Kwestia odpowiedzialności finansowej leży po stronie podatników. Zapłacimy my wszyscy…

Konkludując, linia nr 8 w mojej ocenie jest najbardziej rażącym przykładem braku racjonalności i efektywnego zarządzania, a ponieważ nikt osobiście nie będzie finansowo za nią odpowiedzialny więc jeździ już sobie 4 sezony pochłaniając coraz to większe środki publiczne. I tyle…

Adam Ilarz – RAJCA miejski

PS. Wszelkie analizy, głosy krytyki (konstruktywnej i merytorycznej – nie krytykanctwa) czy opinie można kierować do mnie pod adresem a.ilarz@um.malbork.pl

PS2. Zapraszam do przeczytania innych moich artykułów i komentarzy na www.facebook.com/adam.ilarz

PS3. Źródła jakie wykorzystałem:

  1. „Sprawozdanie z działalności Zarządu MZK w Malborku sp. z o.o. za rok 2018”
  2. „Informacja dotycząca funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego realizowanego przez MZK w Malborku sp. Z o.o. za rok 2018 i I półrocze 2019 r.”
  3. Odpowiedź na interpelację dotyczącą linii autobusowej nr 8 z dnia 10.06.2019 r.
Adam Ilarz – RAJCA miejski
Przejdź do komentarzy

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Patronat
Internet Światłowodowy i Telewizja HD + 4K Malbork, Nowy Staw, Nowy Dwór Gdański, Miłoradz, Frombork od 49 zł Internet Światłowodowy i Telewizja HD + 4K Malbork, Nowy Staw, Nowy Dwór Gdański, Miłoradz, Frombork od 49 zł
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze

Na czas ciszy wyborczej przed wyborami samorządowymi 2024 komentarze zostały wyłączone.