Nieustannie dręczy mnie zasadność funkcjonowania sezonowej linii autobusowej nr 8 (czyli linii działającej w okresie czerwiec – sierpień dowożącej „w założeniu” turystów do Muzeum Zamkowego i mieszkańców do Parku Miejskiego, mającej najdłuższy przebieg bo 11,2 km i zajmującej 2 miejsce pod względem ilości przystanków na trasie – 19). Już po miesiącu od jej wprowadzenia w tym roku złożyłem interpelację w jej sprawie. Dowiedziałem się, że linia ta jest „uzasadniona społecznie”. Społecznie uzasadnić można prawie wszystko. Problem w tym, że ekonomicznie już nie.
Przejdźmy do ekonomicznych konkretów. Linia nr 8 nie jest linią rentowną. Można nawet powiedzieć, że jest to linia bardzo nierentowna. Najlepiej to widać w porównaniu z innymi liniami miejskiego przewoźnika. Tabela kształtuje się następująco:
Linia nr Rentowność na 1 km/rok 2018 Rentowność na 1 km/I półrocze 2019
1 -1,12 -0,22
2 -3,31 -3,65
3 -2,32 -1,44
4 -3,36 -3,41
5 -2,57 -1,19
6 -0,88 0,24
7 -1,79 -1,84
8 -6,65 -8,01
Tabela potwierdza, iż nierentowność linii nr 8 znacząco odbiega od pozostałych. Jest to nierentowność ponad dwukrotnie większa od największej z pozostałych. Z kolei możemy sprawdzić jak kształtuje się poziom nierentowności tej linii na przestrzeni lat w których funkcjonuje. Oto tabela:
Rok |
Rentowność na 1km |
2016 |
-4,85 |
2017 |
-6,32 |
2018 |
-6,65 |
I półrocze 2019 |
-8,01 |
Jak widać z powyższych danych poziom rentowności spada (nierentowność zwiększa się), czyli firma dopłaca coraz więcej do tej linii. A to znaczy, że płacimy MY wszyscy. I teraz się zastanawiam nad pewnymi zagadnieniami:
- Zakończenie działalności w/w linii autobusowej.
Czy potrzeba było 4 sezonów funkcjonowania linii nr 8 aby podjąć decyzję o jej likwidacji bądź przekształceniu? W moim mniemaniu nie. Już po jednym miesiącu tego sezonu (jak wyżej wspomniałem) byłem przekonany o niezasadności jej kursowania. Linia funkcjonuje już 4 lata…
- Przesłanki jakimi kieruje się zarząd MZK.
Oczywistym dla mnie wydaje się że kierownictwo firmy kieruje się jakością usług dla klientów, warunkami pracy dla zatrudnionych i wynikiem finansowym. Tłumaczenie, iż linia jest „uzasadniona społecznie” mnie nie przekonuje. Z twardych danych ekonomicznych to nie wynika.
- Odpowiedzialność (nie tylko finansowa) za funkcjonowanie linii nr 8
Wydaje mi się, ze odpowiedzialnych za funkcjonowanie w/w linii autobusowej nie ma. Zarząd MZK utrzymując już 4 sezon „uzasadnioną społecznie” linię nr 8 chyba nie widzi problemu. Zgromadzenie Wspólników czyli Burmistrz Miasta Malborka jednoosobowo także. Kwestia odpowiedzialności finansowej leży po stronie podatników. Zapłacimy my wszyscy…
Konkludując, linia nr 8 w mojej ocenie jest najbardziej rażącym przykładem braku racjonalności i efektywnego zarządzania, a ponieważ nikt osobiście nie będzie finansowo za nią odpowiedzialny więc jeździ już sobie 4 sezony pochłaniając coraz to większe środki publiczne. I tyle…
Adam Ilarz – RAJCA miejski
PS. Wszelkie analizy, głosy krytyki (konstruktywnej i merytorycznej – nie krytykanctwa) czy opinie można kierować do mnie pod adresem a.ilarz@um.malbork.pl
PS2. Zapraszam do przeczytania innych moich artykułów i komentarzy na www.facebook.com/adam.ilarz
PS3. Źródła jakie wykorzystałem:
- „Sprawozdanie z działalności Zarządu MZK w Malborku sp. z o.o. za rok 2018”
- „Informacja dotycząca funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego realizowanego przez MZK w Malborku sp. Z o.o. za rok 2018 i I półrocze 2019 r.”
- Odpowiedź na interpelację dotyczącą linii autobusowej nr 8 z dnia 10.06.2019 r.