Wydanie nr 347/2019, Piątek 13.12.2019
imieniny: pokaż (10 imion)Bernarda, Otylia, Edburga, Jodok, Róża, Włodzisława, Auksencja, Auksencjusz, Auksenty, Aubert
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Linia nr 8 - subiektywnym okiem radnego Adama Ilarza

„Informacja dotycząca funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego realizowanego przez MZK w Malborku sp. Z o.o. za rok 2018 i I półrocze 2019 r.” była moim zdaniem dobrym przyczynkiem do poważnej rozmowy na powyższy temat na sesji RMM. Informacja została przyjęta do wiadomości przez Radę bez większej dyskusji. I tyle…
„I tyle” znaczy, że w najbliższej przyszłości nie ma co liczyć na jakieś poważniejsze zmiany w funkcjonowaniu tej firmy. A szkoda. Bo nawet taki zwykły radny jak ja wskazuje konkretne uchybienia. I tyle…

Nieustannie dręczy mnie zasadność funkcjonowania sezonowej linii autobusowej nr 8 (czyli linii działającej w okresie czerwiec – sierpień dowożącej „w założeniu” turystów do Muzeum Zamkowego i mieszkańców do Parku Miejskiego, mającej najdłuższy przebieg bo 11,2 km i zajmującej 2 miejsce pod względem ilości przystanków na trasie – 19). Już po miesiącu od jej wprowadzenia w tym roku złożyłem interpelację w jej sprawie. Dowiedziałem się, że linia ta jest „uzasadniona społecznie”. Społecznie uzasadnić można prawie wszystko. Problem w tym, że ekonomicznie już nie.

Przejdźmy do ekonomicznych konkretów. Linia nr 8 nie jest linią rentowną. Można nawet powiedzieć, że jest to linia bardzo nierentowna. Najlepiej to widać w porównaniu z innymi liniami miejskiego przewoźnika. Tabela kształtuje się następująco:

Linia nr    Rentowność na 1 km/rok 2018    Rentowność na 1 km/I półrocze 2019
1                            -1,12                                              -0,22
2                            -3,31                                              -3,65
3                            -2,32                                              -1,44
4                            -3,36                                              -3,41
5                            -2,57                                              -1,19
6                            -0,88                                               0,24
7                            -1,79                                              -1,84
8                            -6,65                                              -8,01

 

Tabela potwierdza, iż nierentowność linii nr 8 znacząco odbiega od pozostałych. Jest to nierentowność ponad dwukrotnie większa od największej z pozostałych.  Z kolei możemy sprawdzić jak kształtuje się poziom nierentowności tej linii na przestrzeni lat w których funkcjonuje. Oto tabela:

Rok

Rentowność na 1km

2016

-4,85

2017

-6,32

2018

-6,65

I półrocze 2019

-8,01

 

 

Jak widać z powyższych danych poziom rentowności spada (nierentowność zwiększa się), czyli firma dopłaca coraz więcej do tej linii. A to znaczy, że płacimy MY wszyscy. I teraz się zastanawiam nad pewnymi zagadnieniami:

  1. Zakończenie działalności w/w linii autobusowej.

Czy potrzeba było 4 sezonów funkcjonowania linii nr 8 aby podjąć decyzję o jej likwidacji bądź przekształceniu? W moim mniemaniu nie. Już po jednym miesiącu tego sezonu (jak wyżej wspomniałem) byłem przekonany o niezasadności jej kursowania. Linia funkcjonuje już 4 lata…

  1. Przesłanki jakimi kieruje się zarząd MZK.

Oczywistym dla mnie wydaje się że kierownictwo firmy kieruje się jakością usług dla klientów, warunkami pracy dla zatrudnionych i wynikiem finansowym. Tłumaczenie, iż linia jest „uzasadniona społecznie” mnie nie przekonuje. Z twardych danych ekonomicznych to nie wynika.

  1. Odpowiedzialność (nie tylko finansowa) za funkcjonowanie linii nr 8

Wydaje mi się, ze odpowiedzialnych za funkcjonowanie w/w linii autobusowej nie ma. Zarząd MZK utrzymując już 4 sezon „uzasadnioną społecznie” linię nr 8 chyba nie widzi problemu. Zgromadzenie Wspólników czyli Burmistrz Miasta Malborka jednoosobowo także. Kwestia odpowiedzialności finansowej leży po stronie podatników. Zapłacimy my wszyscy…

Konkludując, linia nr 8 w mojej ocenie jest najbardziej rażącym przykładem braku racjonalności i efektywnego zarządzania, a ponieważ nikt osobiście nie będzie finansowo za nią odpowiedzialny więc jeździ już sobie 4 sezony pochłaniając coraz to większe środki publiczne. I tyle…

Adam Ilarz – RAJCA miejski

PS. Wszelkie analizy, głosy krytyki (konstruktywnej i merytorycznej – nie krytykanctwa) czy opinie można kierować do mnie pod adresem a.ilarz@um.malbork.pl

PS2. Zapraszam do przeczytania innych moich artykułów i komentarzy na www.facebook.com/adam.ilarz

PS3. Źródła jakie wykorzystałem:

  1. „Sprawozdanie z działalności Zarządu MZK w Malborku sp. z o.o. za rok 2018”
  2. „Informacja dotycząca funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego realizowanego przez MZK w Malborku sp. Z o.o. za rok 2018 i I półrocze 2019 r.”
  3. Odpowiedź na interpelację dotyczącą linii autobusowej nr 8 z dnia 10.06.2019 r.
Adam Ilarz – RAJCA miejski

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Patronat
Internet Światłowodowy i Telewizja HD w Malborku, Nowym Stawie i Nowym Dworze Gdańskim . Internet Światłowodowy i Telewizja HD w Malborku, Nowym Stawie i Nowym Dworze Gdańskim .
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze (11)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Gość
Gość 18.11.2019, 21:03
I po raz kolejny moje pytanie... Po co tak wielkie autobusy w mieście kiedy jadą tezy osobny na krzyż. Zostawić 2-3duze autobusy na linie i godziny szkoleń a później mniejsze tańsze bardziej ekonomiczne autobusiki. Bo do tej pory jak patrzę to się zastanawiam gdzie rozum dyrektora MZK. Podkreślam mówię o małych autobusach poza szczytami do szkół... A nie jak to jest teraz 8rano wszyscy idą do szkoły i pracy a na jedna z najdłuższych linii w Malborku przyjechał dwudrzwiowy .... Ścisk taki że na kolejny. Przystanku wysiadłem nie kupując biletu bo nawet nie doszedłem do kierowcy.
Logistyk
Logistyk 18.11.2019, 11:28
Mało tego, jak wynika z analizy, jedyne racjonalne rozwiązanie, to zakończenie działalności MZK. Szanowni radni proszę nie wahać się przed wykonaniem tego kroku. Wiele miast powierzyło obsługę transportu zbiorowego przewoźnikom prywatnym. Najwyższy czas, aby Malbork też podążył tą drogą.
damn
damn 18.11.2019, 11:26
autobusy kursują zbyt rzadko tam gdzie naprawdę jest to konieczne. Jak mieszkańcy mają z nich korzystać skoro jest kilka busów na dzień np linia nr 3? jak mamy dojechać do rpacy busem? choć drożej ale lepiej liczyć na siebie i swój samochód
rybałt
rybałt 18.11.2019, 10:57
Najlepiej likwidować, likwidować...A może by tak uruchomić nową linię z dworca przez Osiedle Południe, Dąbrówki i Kochanowskiego na cmentarz? Zapewniam, że pasażerowie będą zadowoleni. Tylko jak przełamać to przyzwyczajenie do trójki?
Tadzik
Tadzik 18.11.2019, 09:04
....................................wszystko jest do du.py. Tak mówił mi jeden sąsiad który jest z PIS.