Wydanie nr 114/2024, Wtorek 23.04.2024
imieniny: pokaż (8 imion)Adalbert, Wojciech, Gerard, Helena, Jerzy, Gabriela, Gerarda, Lena
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Powiat sztumski: Skorzystaj z programu usuwania eternitu. Gminy Stary Targ i Dzierzgoń przyjmują takie wnioski – 30.01.2017

Powiat sztumski: Skorzystaj z programu usuwania eternitu. Gminy Stary… fot. UM w Dzierzgoniu
Rakotwórczy azbest wciąż zalega na dachach wielu budynków w naszym powiecie. Materiał ten stanowi realne zagrożenie dla naszego zdrowia. Gminy powiatu sztumskiego wprowadziły programy dofinansowujące usuwanie i utylizacje tego niebezpiecznego materiału. Przypomnijmy, że nie ma tu dowolności, bo azbest powinien zniknąć zgodnie z prawem do końca 2032 r

Eternitowe pokrycia dachowe były szeroko stosowane od początku lat 70-tych. Azbest jest zaliczany do dziesięciu najgroźniejszych zanieczyszczeń na ziemi. Jego niewidoczne gołym okiem włókienka wdycha się z powietrzem do płuc, gdzie zostaną już na zawsze, a ich szkodliwe działanie może ujawnić się dopiero po wielu latach. Azbest może wywoływać choroby układu oddechowego, nowotwory złośliwe – międzybłoniaki, raka płuca i inne poważne zmiany w płucach.

Wymiana eternitowego dachu to koszt ok. kilkunastu tysięcy złotych. Warto zatem zorientować się jakie programy dotujące jego usuwanie funkcjonują w gminach. Urząd Gminy w Starym Targu informuje, że od 16 stycznia br. do 31 marca br. można składać wnioski o udzielenie dotacji celowej na demontaż ,,transport i utylizacje wyrobów zawierających azbest”.

Wnioski o udzielenie dotacji celowej na demontaż, transport i utylizacje wyrobów zawierających azbest, można składać w sekretariacie Urzędu Gminy Stary Targ ul. Świerczewskiego 20, 82-410 Stary Targ. Wszelkich informacji można uzyskać osobiście w pokoju nr 12 w godzinach pracy od 7 do 15 lub telefonicznie pod numerem 55/640-50-50 wew. 23. Osobą do kontaktu jest Pani Agnieszka Orlich.

Wnioski można pobrać ze strony www.bip.gminastarytarg.pl.

 

GMINA DZIERZGOŃ

Utylizacja materiałów zawierających azbest jest prowadzona na terenie gminy Dzierzgoń od 2007 r. Działania podobnie jak w innych gminach, są wspierane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku za pomocą dotacji celowych.

Na terenie Gminy Dzierzgoń w 2015 r. została przeprowadzona inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest. Sprawdzono to poprzez badanie ankietowe.

Jak informuje gmina Dzierzgoń, inwentaryzacja prowadzona była metodą szacunkową, polegającą na „liczeniu ilości płyt eternitowych pokrycia dachowego”.
 

Inwentaryzacja wykazała, że na terenie gminy Dzierzgoń wyroby zawierające azbest znajdują się na 547 posesjach, w ilości ok. 111 628,11 m2 - ok. 1 227,91 Mg ton, w tym:
 

1) 962,00 m2 (ok. 10,58 Mg) I stopnia pilności wymiany;
2) 108 150,11 m2 (ok. 1 189,65 Mg) II stopnia pilności wymiany;
3) 2 516,00 m2 (ok. 27,68 Mg) III stopnia pilności wymiany.

Problemem są też rury azbestowe. Na terenie gminy Dzierzgoń funkcjonuje ich 5 697 mb rur azbestowo – cementowych w sieci wodociągowej.

Do 2015 roku udało się usunąć:

 

Powierzchniowo - 22.259,22 m2
Wagowo w Mg tonach – 317,13
Ilość budynków – 99
Koszt w zł - 263.799,44

W roku 2016 r. Gmina Dzierzgoń poddała do utylizacji około 1272 m2 azbestowo – cementowych płyt dachowych (eternit) o wadze 19,412 Mg. Kwota dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku wyniosła ok. 7228,74 zł, co stanowi 85 proc. kwoty realizacji zadania.

Ponadto na stronie internetowej gminy Dzierzgoń umieszczona jest zakładka „ABC o azbeście” oraz „Azbestowe archiwum”. Przypominamy również, że prowadzony jest stały nabór wniosków o uzyskanie dotacji na zdjęcie, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest.

 

GMINA SZTUM

W gminie Sztum w ub. r. przeprowadzono program „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy Sztum - edycja 2016”. Działania w ramach tego zadania zostały dofinansowanie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w kwocie 6.998,91 zł i zostały ukończone. Dofinansowanie to wynikało z Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne.

 

Usuwanie wyrobów zawierających azbest objęte jest dofinansowaniem z WFOŚiGW w Gdańsku przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach zadania zdemontowano, przetransportowano oraz zutylizowano wyroby zawierające azbest z czterech nieruchomości z terenu Miasta i Gminy Sztum. Koszt zadania wyniósł ok. 8.2 tys. zł.

 

Jak podaje gmina Sztum osiągnięty efekt ekologiczny wyniósł 10,97 Mg, co stanowi ok. 810 m² zdemontowanego pokrycia dachowego. Wysokość udzielonej dotacji została określona na poziomie 85 proc. poniesionych kosztów kwalifikowanych za demontaż, zbieranie, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest.

Dodajmy, że środki WFOŚiGW nie mogły być przeznaczane na wykonanie nowych pokryć dachowych.

 

 

redakcja_
Przejdź do komentarzy

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.